dimecres, 11 de gener del 2017

2.3. Contes tradicionals

EL PEIX DE LES ESCAMES D’OR

Conte tradicional de l’Índia

Un dia el savi Manú trobà un peix diminut al seu lavabo.
-“No em matis, per favor”, implorà el peixet.
-“Mai he matat a cap ésser viu, per què havia de fer-ho ara?”, contestà el savi.
Així és que el diposità en una gerra d’aigua, on les seves escames d’or brillaven a la llum del sol. Però en pocs dies, l’animalet havia crescut tant que el savi hagué de portar-lo fins a una tolla. No obstant, no serví de res perquè aviat el peix prengué unes proporcions tan desmesurades que li demanà al savi que el transportés fins al mar. Abans que el peix se submergira en l’interior de les aigües escumoses de l’oceà, li digué al savi:
-“La fi del món s’acosta i com que ets un home tan bo, t’enviaré una gran embarcació on podràs ubicar tot tipus d’animals, plantes, homes i dones”.
Uns dies més tard, el cel aparegué ombrívol i el vaixell arribà fins el port tal i com havia esmentat el peix. Llavors Manú conduí al seu interior els animals i les llavors, ara bé, a molt pocs homes i dones perquè la majoria l’havien pres per boig. Tot just haver embarcat, començà a ploure fins que l’aigua cobrí tota la Terra. Manú havia salvat els éssers vius d’una terrible destrucció.
(Traduït de Cuentos del mundo, n. 55, de Sofía Sánchez, dins 20 Minutos)
(Imatge extreta de: elqueliagradaalamama.wordpress.com)
EXERCICIS:
  1. Realitza un resum de quatre a cinc línies d’aquest conte d’arreu del món.
  2. Explica el significat de: ombrívol, embarcat, desmesurades, tolla, implorà.
  3. Cerca un sinònim de: ombrívol, savi, terrible, desmesurades.
  4. Si et trobessis al lloc de Manú, com hagueres actuat? Per què?
  5. Fòrum: creus en la fi del món tal i com es deixa anar al conte? Penses que podríem tenir més cura del planeta? Quines mesures portaries a terme?
  6. Opinió: què t’ha semblat el conte? Sabies què és un conte molt conegut a l’Índia, lloc on per exemple, tenen les vaques com a animals sagrats?
  7. Escriu un conte que siga tradicional del teu país o entorn cultural al teu blog, busca o crea una imatge per il·lustrar-lo i explica'l després als teus companys. 

    8. Busca també una cançó tradicional, un joc (com el Sambori, EL JOC DELS BOTONS, EL MOCADOR, etc), una endevinalla i un embarbussament. Recollirem tots els que puguem reunir entre tota la classe i escriurem un llibre amb les nostres tradicions. Llegiu aquests exemples i a veure quins sabeu vosaltres:
    CANÇONS TRADICIONALS
    "Alça l’aleta polleta

    No em picaràs pollastret

    que les xiquetes del poble
    tenen el geni curtet".
    "Pissi, pissi, galla
    mata la galla,

    peu de canyeta

    estira la orelleta."

    ENDEVINALLES:
    Caixeta bonica
    i de bon parèixer;
    cap de fuster
    no l`ha poguda fer. 

    Cent donzelles en un camp
    totes vestides de blanc. 

    Embarbussaments o traballengües:
    • Plou poc, però per al poc que plou, plou prou.

    • Setze jutges d'un jutjat
      mengen fetge d'un penjat
      si el penjat es despengés
      es menjaria els setze fetges
      dels setze jutges
      que l'han jutjat.

    BUSQUEU  REFRANYS SOBRE EL TEMPS I INTERPRETEU-LOS:
    • Quan el dia creix, el fred neix  
    • Fred d'hivern i calor d'estiu, la salut reviu
    • Marinada sobregelada, pluja o nevada
    • Gener sense fred, tot el fruit es perd
    • A l'hivern el millor amic és un bon abric
    • Dins gener, ja floreix l'ametller
    • El fred porta prunyons, i la calor suors El gener és dormiler.
       
     


     

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada