dissabte, 4 de febrer del 2017

2.5. Signes de puntuació





 Per saber millor les regles de puntuació,  podeu consultar la següent web: Puntuació

ACTIVITATS:

1.     Corregeix la puntuació de les frases:
La coma (i algun punt i coma)
·       Un dineral cobren.
·       Va ser molt interessant la conferència d’ahir al vespre.
·       Tot això que m’has dit faré veure que no ho sé.
·       Aquella biga de ferro, fa la mateixa funció que una de fusta.
·       El nostre autor acaba concloent, que aquest fet és secundari.
·       És condició natural de l’home comuna a tots els animals l’instint de procrear.
·       La institució familiar diuen està en crisi.
·       Si t’estima poc et danyarà. Si t’estima poc et danyarà.
·       Els laborals que no han acudit a treballar sofriran un expedient.
·       Sí senyora. No senyor.
·       Pere obre la porta.
·       La realitat és que si el lector de les tres pàgines tan citades no sap continua sense saber.
·       Quan tothom siga a taula us ensenyaré què hi ha ací dins.
·       Encara que vingues no el veuràs.
·       Poc després de la conferència no se’n recordava ningú.
·       Ha fet una gran nevada al Pirineu i a Girona una forta ventada.
·       A València hi ha 545 bars a Alacant 390.
·       Els torrons per Nadal i mentrestant fruita fresca.
·       No van venir ni els seus amics ni els seus germans ni ningú.
·       Puc assegurar-vos no obstant que tot el que ha dit és cert.

El punt i coma (i alguna coma)
·       Els components de la Comissió es repartiren d’aquesta manera de França 4 d’Anglaterra 3 del Japó 5 i d’Alemanya 2.
·       El punt i coma implica una certa relació de proximitat si hi ha relació de proximitat i el fragment de la dreta és un comentari o observació sobre el de l’esquerra hi haurà punt i coma però si el segon fragment és més bé un aclariment explicació conseqüència o resum del primer aleshores hi escauen els dos punts.
·       El trànsit la gent els cotxes els sorolls al carrer la música tot em fa pensar que avui és un dia especial.
·       L’atractiu que té no és pas el seu físic o la seua personalitat ni tampoc l’exquisida educació rebuda és un atractiu indefinible i misteriós.
·       No em voldria equivocar però em sembla que la resposta és aquesta.
·       Vaig revisar acuradament la maleta abans de marxar no obstant quan vaig arribar vaig notar que em faltava mitja dotzena de coses.
Dos punts (algun punt de coma, coma, cometes...)
·       Avui no hi ha càncer més temible que la droga per la droga es roba i es mata per la droga es menteix la droga arruïna l’estabilitat de les famílies.
·       El culpable del trànsit de la divisió de paraules i els signes de puntuació de les escoles als llibres és Carlemany una autèntica paradoxa del destí.
·       I la Carme va explicar No cal que em tractes de germana petita.
Parèntesis, guions i comes
·       Pel que fa a aquesta segona ciutat em referiré tot seguit amb més extensió a la primera els seus consellers aconseguiren que el sobirà els autoritzés a fundar un Estudi General.
·       Amb els guions l’escriptor disposa d’un element amb el qual pot fer augmentar intensament l’interès del lector li pot anticipar un element de sorpresa que retrobarà més endavant, etc.
·       Els guions introdueixen un element que contrasta bruscament des del punt de vista de l’estructura sintàctica amb la resta de la seqüència.
·       Ell ja havia sospitat que els gasos inerts heli, neó, etc. podien produir un efecte semblant.
·       Per augmentar l’interès del lector podem anticipar un fet donant-lo entre guions Dostojevski arriba a anticipar fets que configuren cinquanta pàgines més endavant.
·       Aquest informe com tot document oficial ha de dur registre d’entrada.
  • Escolteu el primer sonet que rima amb els seus propis signes de puntuació: "Dictadura", de Jordi Prenafeta i escriviu vosaltres un altre poema amb un altre tema on aparega també aquesta rima amb els signes de puntuació. A més, d'escriure'l també cal que el llegiu correctament, fent les pauses adequades. Graveu-lo en vídeo i pengeu al vostre blog.

Dictadura


Heus aquí els meus desitjos furibunds:        [dos punts]
bastir un gran imperi com el de Roma,        [coma]
afusellar els elements subversius…            [punts suspensius]
i dur galons i medalles al pit.                       [punt i seguit]


Vull que cridi al meu pas la població:          [dos punts, guió]
—Visca el líder suprem de la nació!            [signe d’exclamació]
I que els diaris diguin amb negretes:           [dos punts, obriu cometes]
«sedueix el poble sols amb l’esguard».       [tanqueu cometes, punt i a part]


Dels canons vull dominar l’idioma;              [punt i coma]
així amb tothom serà fàcil entendre-s’hi      [obriu parèntesi]
(i això darrer no cal que sigui dit).               [tanqueu parèntesi,
punt i seguit]


Sabeu però quin fóra el goig més gran?      [interrogant]
Tenir el món a la mà com una poma,           [coma]
ser déu omnipotent i ser immortal.               [punt final]

Jordi Prenafeta

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada