Per saber millor les regles de puntuació, podeu consultar la següent web: Puntuació
ACTIVITATS:
1.
Corregeix la puntuació de les frases:
La coma (i algun punt i coma)
· Un dineral cobren.
· Va ser molt interessant la
conferència d’ahir al vespre.
· Tot això que m’has dit
faré veure que no ho sé.
· Aquella biga de ferro, fa
la mateixa funció que una de fusta.
· El nostre autor acaba
concloent, que aquest fet és secundari.
· És condició natural de
l’home comuna a tots els animals l’instint de procrear.
· La institució familiar
diuen està en crisi.
· Si t’estima poc et
danyarà. Si t’estima poc et danyarà.
· Els laborals que no han
acudit a treballar sofriran un expedient.
· Sí senyora. No senyor.
· Pere obre la porta.
· La realitat és que si el
lector de les tres pàgines tan citades no sap continua sense saber.
· Quan tothom siga a taula
us ensenyaré què hi ha ací dins.
· Encara que vingues no el
veuràs.
· Poc després de la
conferència no se’n recordava ningú.
· Ha fet una gran nevada al
Pirineu i a Girona una forta ventada.
· A València hi ha 545 bars
a Alacant 390.
· Els torrons per Nadal i
mentrestant fruita fresca.
· No van venir ni els seus
amics ni els seus germans ni ningú.
· Puc assegurar-vos no
obstant que tot el que ha dit és cert.
El punt i coma (i alguna coma)
· Els components de la
Comissió es repartiren d’aquesta manera de França 4 d’Anglaterra 3 del Japó 5 i
d’Alemanya 2.
· El punt i coma implica una
certa relació de proximitat si hi ha relació de proximitat i el fragment de la
dreta és un comentari o observació sobre el de l’esquerra hi haurà punt i coma
però si el segon fragment és més bé un aclariment explicació conseqüència o
resum del primer aleshores hi escauen els dos punts.
· El trànsit la gent els
cotxes els sorolls al carrer la música tot em fa pensar que avui és un dia
especial.
· L’atractiu que té no és
pas el seu físic o la seua personalitat ni tampoc l’exquisida educació rebuda
és un atractiu indefinible i misteriós.
· No em voldria equivocar
però em sembla que la resposta és aquesta.
· Vaig revisar acuradament
la maleta abans de marxar no obstant quan vaig arribar vaig notar que em
faltava mitja dotzena de coses.
Dos punts (algun punt de coma, coma,
cometes...)
· Avui no hi ha càncer més
temible que la droga per la droga es roba i es mata per la droga es menteix la
droga arruïna l’estabilitat de les famílies.
· El culpable del trànsit de
la divisió de paraules i els signes de puntuació de les escoles als llibres és
Carlemany una autèntica paradoxa del destí.
· I la Carme va explicar No
cal que em tractes de germana petita.
Parèntesis, guions i comes
· Pel que fa a aquesta segona
ciutat em referiré tot seguit amb més extensió a la primera els seus consellers
aconseguiren que el sobirà els autoritzés a fundar un Estudi General.
· Amb els guions l’escriptor
disposa d’un element amb el qual pot fer augmentar intensament l’interès del
lector li pot anticipar un element de sorpresa que retrobarà més endavant, etc.
· Els guions introdueixen un
element que contrasta bruscament des del punt de vista de l’estructura
sintàctica amb la resta de la seqüència.
· Ell ja havia sospitat que
els gasos inerts heli, neó, etc. podien produir un efecte semblant.
· Per augmentar l’interès
del lector podem anticipar un fet donant-lo entre guions Dostojevski arriba a
anticipar fets que configuren cinquanta pàgines més endavant.
· Aquest informe com tot
document oficial ha de dur registre d’entrada.
- Escolteu el primer sonet que rima amb els seus propis signes de puntuació: "Dictadura", de Jordi Prenafeta i escriviu vosaltres un altre poema amb un altre tema on aparega també aquesta rima amb els signes de puntuació. A més, d'escriure'l també cal que el llegiu correctament, fent les pauses adequades. Graveu-lo en vídeo i pengeu al vostre blog.
Dictadura
Heus aquí els meus desitjos furibunds: [dos punts]
bastir un gran imperi com el de Roma, [coma]
afusellar els elements subversius… [punts suspensius]
i dur galons i medalles al pit. [punt i seguit]
bastir un gran imperi com el de Roma, [coma]
afusellar els elements subversius… [punts suspensius]
i dur galons i medalles al pit. [punt i seguit]
Vull que cridi al meu pas la població: [dos punts, guió]
—Visca el líder suprem de la nació! [signe d’exclamació]
I que els diaris diguin amb negretes: [dos punts, obriu cometes]
«sedueix el poble sols amb l’esguard». [tanqueu cometes, punt i a part]
—Visca el líder suprem de la nació! [signe d’exclamació]
I que els diaris diguin amb negretes: [dos punts, obriu cometes]
«sedueix el poble sols amb l’esguard». [tanqueu cometes, punt i a part]
Dels canons vull dominar l’idioma; [punt i coma]
així amb tothom serà fàcil entendre-s’hi [obriu parèntesi]
(i això darrer no cal que sigui dit). [tanqueu parèntesi, punt i seguit]
així amb tothom serà fàcil entendre-s’hi [obriu parèntesi]
(i això darrer no cal que sigui dit). [tanqueu parèntesi, punt i seguit]
Sabeu però quin fóra el goig més gran? [interrogant]
Tenir el món a la mà com una poma, [coma]
ser déu omnipotent i ser immortal. [punt final]
Tenir el món a la mà com una poma, [coma]
ser déu omnipotent i ser immortal. [punt final]
–
Jordi Prenafeta
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada