ACTIVITAT: Indiqueu quin és el tema o idea que ens transmeten els següents poemes, si us recorda alguna cosa i el que penseu sobre eixa qüestió:
LA PASTERA ATROTINADA
La
pastera atrotinada
ja s’acosta al seu destí
i una dona de pell bruna
acarona esperançada
el seu ventre arrodonit.
ja s’acosta al seu destí
i una dona de pell bruna
acarona esperançada
el seu ventre arrodonit.
“Dorm,
menut, la lluna ens guia,
el nou dia arriba ja;
naixeràs en terra estranya
però el pa no et faltarà”.
el nou dia arriba ja;
naixeràs en terra estranya
però el pa no et faltarà”.
Una
llum que no és de lluna
il·lumina els navegants
i la barca trontolleja
poc abans de naufragar.
il·lumina els navegants
i la barca trontolleja
poc abans de naufragar.
Maria
Dolors Pellicer
IGUALS
DIFERENTS
Què
importa la llengua que parlen?
Què
importa el color de la pell?
Què
importa el país d'on provenen,
si
tots som iguals – diferents?
El
cor ens batega en nàixer,
la
pell se'ns eriça pel fred,
les
llàgrimes mullen les galtes,
els
llavis dibuixen el bes.
Cadascú
mostra els seus gustos,
cadascú
els seus sentiments,
però
l'essència ens iguala
dins
de motlles diferents.
Fina Girbés
TANS SOLS LA
PARAULA NUA
Tan sols la
paraula nua
la teva, mai
la d’un altre
la que
reflecteix una vida
dins d’una
solitud
curulla de
promeses,
on tot és
possible.
S’esvaneixen
els dubtes
la foscor
claror es torna
i els sols
variants i múltiples
cauen damunt
cada mot,
el cobreixen
i donen força.
Enllà
d’aquest ser-hi
tan precís
que
s’allarga en
el contingut
de cada
paraula clara.
Com ho és la
poesia.
Monserrat Abelló
VOLDRIA SER
Voldria
ser de pluja per tornar-me de vidre,
voldria ser de lluna per vestir-me de nit,
voldria ser de pedra per sentir-me en la terra
i tramuntana o boira per venir de molt lluny.
Voldria ser paraula per estimar el silenci,
voldria ser pollancre per poder abraçar el vent,
voldria ser gavina per no conèixer límits
i mirar-me les coses des dels ulls d’un infant.
Només sóc una dona, per sort sóc una dona,
i tot el que desitjo ho trobo dintre meu:
jo també sóc de pluja, jo també sóc de terra
i dono, com un arbre, un fruit no madurat;
sóc com la nit, obscura, llunyana com un astre,
com un ocell que emigra, com un infant perdut.
voldria ser de pedra per sentir-me en la terra
i tramuntana o boira per venir de molt lluny.
Voldria ser paraula per estimar el silenci,
voldria ser pollancre per poder abraçar el vent,
voldria ser gavina per no conèixer límits
i mirar-me les coses des dels ulls d’un infant.
Només sóc una dona, per sort sóc una dona,
i tot el que desitjo ho trobo dintre meu:
jo també sóc de pluja, jo també sóc de terra
i dono, com un arbre, un fruit no madurat;
sóc com la nit, obscura, llunyana com un astre,
com un ocell que emigra, com un infant perdut.
Carme Guasch
i Darné
LECTURA: Podreu triar entre els llibres següents o bé seleccionar de les webs que us indiquem més avall almenys 10 poemes. Cliqueu sobre els llibres i les webs per obtenir informació i poder triar:
- Selecció de 10 poemes de les web següents (inclogueu almeny 5 poemes escrits per dones):
- Viu la poesia (secció infants)
- Música de poetes
TREBALL DE LA LECTURA
- Activitats abans de la lectura:
expliqueu què us agrada de la poesia i els poetes que més us agraden,
justifiqueu perquè heu seleccionat els autors que llegireu i busqueu
alguna informació sobre els autors que us semble d'interés (recodeu que
heu d'indicar sempre d'on heu tret la informació i no copiar i pegar sinó seleccionar el que creieu més important).
- Durant la lectura:
després de llegir cada poema, indiqueu el tema, expliqueu el que us recorde i el que penseu sobre eixa idea.
- Després de la lectura: valoreu el poema que més us agrade tot explicant el que us ha interessat més i graveu un vídeopoema
en el qual heu de recitar el poema que heu triat dels llegits i un
altre inventat per vosaltres amb música i acompanyat d'imatges que
l'il·lustren (aquesta gravació es pot realitzar en grup i cada component
del grup ha de recitar els seus poemes). Podeu trobar eines i exemples per a la creació de videopoemes:
Etapes d'elaboració del videopoema:
Etapes d'elaboració del videopoema:
- Seleccioneu el poema que més us agrade dels que heu llegit i el que heu inventat vosaltres.
- Prepareu el text: els heu de llegir transmetent el sentiment i l'emoció que predomina en cadascun (tristesa, alegria, por,..).
- Les imatges i la música complementen el text oral o escrit, donen més profunditat i aporten metàfores visuals que l'enriquiran. Quan més originals siguen, millor.
- Decidiu el lloc on l'aneu a gravar perquè es transmeta millor la idea.
- Edició del video: No oblideu usar la primera o les dos primeres fotos per a indicar el títol del vostre treball (títol del poema + autor + autors del vídeo). Al final del vídeo, indiqueu el lloc on residiu (València) i la data de creació. A més, sempre és necessari esmentar la procedència de les fotos, el títol i l'autor de la cançó o música emprats i el programa d'edició del vídeo. Podeu esmentar que és un treball de l'assignatura de Valencià, o de Literatura, i l'institut on estudieu.
- Duració: al voltant de 2 minuts.
DATA DE LLIURAMENT DEL TREBALL I PRESENTACIÓ DEL VIDEOPOEMA: dijous 30 de març (si el teniu abans, l'inserteu al blog; el comentari dels poemes el podeu presentar també en paper).
Valoració dels poemes recitats pels companys en el videopoema: Cadascú al seu blog ha d'indicar el nom del company, els títols i els autors dels poemes recitats i cal indicar el que es valora del poema:
- la interpretació: memorització, vocalització, volum i gesticulació adequada, es transmet el sentiment del poema
- el contingut: idees o sentiments que es transmeten
- la creativitat: originalitat de les idees, de les imatges i de la música presentades.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada