dilluns, 15 de maig del 2017

3.11. Escriure una carta

ACTIVITAT: Escriviu-me una carta, responent a aquesta que us envie urgentment. Seguiu l'estructura i les frases que us indique més avall:


Carta als alumnes de 1r d'ESO d'Àmbits
Estimats alumnes,

No puc evitar comentar-vos el que pense sobre el que ha passat aquests últims dies i voldria que em contestàreu cadascú de vosaltres expressant el vostre punt de vista. Ahir vaig parlar amb Cristina, la psicòloga del taller de Flowsesion, i li vaig explicar el que havia passat. He quedat amb ella dijous per comentar-li les mesures que hem decidit prendre per tal que la classe funcione i tots pugueu aprovar i ser més feliços venint a l'institut, aprenent i demostrant el que sou capaços de fer.
 
Teniu capacitat de sobra per fer un bon treball en totes les assignatures i ho sabeu. El problema és que no voleu esforçar-vos per aconseguir-ho perquè penseu que no té cap importància. Però sí que la té i molta perquè si no aproveu l'ESO i no aconseguiu el graduat tindreu molt poques oportunitat de triar en la vida el que voleu fer. Aleshores ja no valdran les excuses per poder accedir a un cicle formatiu o a un treball: és que m'he dormit, és que se m'ha oblidat a casa, és que... Si no teniu una bona nota mitjana no podreu accedir a mols llocs de treball ni podreu estudiar el que voldreu. Aleshores, què fareu a casa tot el dia?

Si no teniu referents culturals, no enteneu bé un text o no sabeu expressar-vos, si no teniu sentit crític,... us podran enganyar fàcilment i no podreu aconseguir el que voleu fàcilment. El coneixement us farà lliures i la llibertat és fonamental en la societat actual per poder triar i no que trien per vosaltres. Podeu accedir a una vida meravellosa i plena de possibilitats però només ho podreu aconseguir amb esforç i heu de començar a demostrar del que sou capaços des d'ara. Així és que ja està bé de fer "estupideses" i ser uns ganduls. Heu de fer el treball el millor possible i presentar totes les activitats que us demane amb totes les vostres forces, per vosaltres mateixa i per la vostra autoestima, per donar-vos compte del que sou capaços de fer. Per la meua part, us ajudaré tot el que siga possible.

Ara bé, si hi ha algú que no vol reaccionar i vol perdre aquesta possibilitat, no deixeu que us impedeisca aconseguir-la a vosaltres. Us demane que poseu de la vostra part per no deixar que això siga possible. M'agradaria que em diguéreu en la vostra resposta el que penseu que podeu fer sobre el vostre treball personal i sobre com evitar suportar els companys que no ens respecten i que només pensen en cridar l'atenció per tal de no avorrir-se sense fer res, és a dir, els que no fan i no deixen fer.

Mentre espere la vostra resposta, us salude cordialment.
 

Pilar, la vostra professora i tutora.

IES SERPIS, VALÈNCIA, 16 de maig de 2017.
 
PD: Necessite que em contesteu hui mateix perquè hem de prendre mesures urgents i he quedat amb Cristina demà per donar-li les vostres respotes.
 

Per escriure el millor possible la vostra resposta, tingue en compte aquestes indicacions:

Estructura i fraseologia

1. Destinació
Nom i cognoms
Càrrec



2. Salutació
Senyor, o Senyora, (formal, la més general)
Estimat/da (familiar)
Benvolgut amic, o Benvolguda amiga, (amistosa)

Observeu que després de la fórmula de salutació s’escriu una coma. Les fórmules de salutació mai no s’han d’abreujar. No s’ha d’escriure, doncs:
Sr.,
Sra.,

Darrere la fórmula de salutació mai no s’ha d’escriure ni el nom ni el cognom de la persona a qui va destinada la carta. No s’ha d’escriure, doncs:
Senyora Joana Mas,
Senyor Torres,


3. Nucli del text
Pel que fa a la redacció, s’han de tenir en compte aquests elements:
• plantejament coherent
• estructura lògica
• ordenació del contingut en paràgrafs
• puntuació que facilite la lectura del text

Pel que fa al contingut, l’ordre habitual és el següent:
• motiu de la carta
• exposició argumentada de les qüestions que s’hi tracten
• conclusió, amb una síntesi, o una expressió de confiança, de desig, etc.

Fraseologia
Com a resposta a la vostra carta amb data [...]
Em plau fer-vos arribar [...]
Us escric per demanar-vos que [...]
D’acord amb la petició que ens vau adreçar [...]
Com ja deveu saber [...]
Lamento haver de comunicar-vos [...]
Vull agrair-vos la tramesa [...]
Amb motiu de [...]
Us adrece aquesta carta per informar-vos [...]
Tal com vam quedar  [...]
Estic a la vostra disposició per a qualsevol aclariment que us convinga.



4. Comiat
Atentament,
Us salude atentament.
Aprofito l’avinentesa per a saludar-vos ben atentament.
Mentre espere la vostra resposta, us salude ben atentament.
Cordialment,
Rebeu una salutació ben cordial.
T’agraeisc per endavant el teu interès i et salude cordialment.
Estic a la teua disposició. Cordialment,

Les quatre primeres fórmules són formals; les quatre darreres, amistoses.
Fixeu-vos en l’ús el punt i de la coma al final de les fórmules de comiat: si la frase té un verb en primera o segona persona, es tanca amb un punt; en tots els altres casos, es tanca amb una coma.

5. Signatura
Signatura
Nom i cognoms


6. Datació
La població i la data se separen amb una coma. El dia i l’any s’escriuen amb xifres;
el mes, amb lletres. No hi ha d’haver punt final.

Bellaterra (Cerdanyola del Vallès), 15 de febrer de 2000


7. Anotacions finals (si escau)
Postdata (PD) o post scriptum (PS).







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada