TUTORIA

 10 coses
que he après
aquest 2016-17

1.
Que acceptar les limitacions té un punt dolorós i un altre d’alliberador. Deixes anar pes i et pots abocar en cos i ànima al que et queda, si aprens a deixar de lamentar el que perds. Quan es tanca una porta s’obren soletes un munt de finestres. 

2.
Que l’amabilitat pot ser la idea més revolucionària. Té el poder transformador de les persones que porten el somriure posat, que transmeten optimisme, que ens fan riure, que per allà on passen milloren l’ambient. 

3.
Que en lloc de lamentar-nos caldria celebrar aquest esquelet que fa el que pot i més per mantenir-nos drets. 

4.
Que la joia de viure no té mètodes però té mestres. Convé acostar-nos, a l’espera del contagi, a gent senzilla, que té en la bondat i l’estima i la cura dels altres el focus, que passen desapercebuts en un món que premia més el cinisme que la ingenuïtat.
 
5.
Que hem vingut aquí, tot i que ho dissimulem massa bé, a estimar i ser estimats, i per tant, a cuidar-nos. I que la cura de les persones és la tasca més important del món, i la menys valorada. 

6.
Que no es pot discutir mai amb un imbècil. La clau és detectar-los i frenar-los abans, però això requereix una societat madura i respectuosa que ignore la provocació barata i admire més els valors que no els resultats a qualsevol preu. 

7.
Que la persona amb qui no et sàpiga greu plorar i que et faci la companyia adequada és per força un molt bon amic. Sobretot si també sabeu riure plegats.

8.
Que sense confiança no hi ha motivació, perquè confiar sovint dóna més fruit que vigilar.

9.
Que sense confiança no hi ha convicció i sense convicció no hi ha resultats i sense resultats no hi ha motius per mantenir l’esperança.

10.
Que som més el que fem que el que diem, som més el que decidim que el que pensem, som quan actuem i no quan reflexionem. I com que hem vingut aquí a relacionar-nos, l’educació és l’art i ofici sublim d’aprendre’n mentre s’ensenya i d’ensenyar-ne mentre s’aprèn. Només sent-hi de veritat, de tot cor, sempre, pots aprendre i ensenyar a ser-hi.


I tu, què has après aquest curs?




COM SONA L'ESO

Què us sembla quan els joves s'uneixen per fer coses positives com en aquest cas? Voldríeu també vosaltres participar en una actvivitat com aquesta? Ho heu fet alguna vegada? Si us agradaria, voleu que preparem alguna activitat per a final de curs en la qual puguem participar tots? Us agradaria fer un vídeo clip amb al resta dels grups de 1r? Podria ser de música, interpretant cadascú una cançó o una coreografia? Proposeu el que més us agradaria.



EN EL SEGÜENT VÍDEO APAREIXEN JOVES QUE NI ESTUDIEN NI TREBALLEN: joves d'entre 18 i 24 anys que van deixar fa molts anys els estudis, sense ni arribar a treure's el graduat en Educació Secundària. No treballen i, donada la seva poca formació i la crisi actual, tenen poques possibilitats de fer-ho. Són els protagonistes d'un reportatge que segueix ben de prop un grup joves que ara intenten recuperar els temps perdut. Amb ells hem viscut els èxits i els fracassos d'una generació que segur que no té un futur fàcil: ASSIGNATURES PENDENTS



ACTIVITATS:

- Quina és la vostra intel·ligència? Què us agradaria poder fer per a desenvolupar-la? Com ho podrieu fer a les classes i en la vostra vida personal per poder demostrar del que sou capaços?





LLEGIU EL SEGÜENT ARTICLE D'UN PROFESSOR DE SECUNDÀRIA I INDIQUEU SI ESTEU D'ACORD O NO AMB LA SEUA PROPOSTA PER TREBALLAR AMB ELS SEUS ALUMNES:

La culpa és dels altres (Xavier Gual)


Cada vegada que a tutoria decideisc canviar de lloc els alumnes, se’m revolten. Sempre n’hi ha que no els agrada gens el lloc ni el company que els ha tocat. Soc conscient que trobar la perfecció és impossible, primer perquè són tantes les combinacions de fileres i taules que inexorablement hi ha beneficiats i perjudicats, i segona perquè el que ells voldrien no sempre és convenient pedagògicament. Al principi de curs permet que els grups d’amics seguen junts, però gairebé sempre, a mig trimestre, s’obliden que la prioritat d’anar a l’institut és aprendre, treballar i, finalment, treure’s el títol de l’ESO.

Doncs en aquesta ocasió, un dels alumnes més treballadors em va dir de males maneres que no estava d’acord amb el lloc on l’havia posat, que a partir d’ara no faria res i que ja podia reservar hora per parlar amb el seu pare, com si això m’hagués de suposar una amenaça. Com que aquest alumne va obrir el meló del mal rotllo, la resta també van decidir revoltar-se brandant a crits les seves queixes. D’entrada vaig intentar mantenir la calma i els vaig recordar que era la quarta vegada que els canviava de lloc, i que ho faria com a mínim un parell de vegades més. Després li vaig fer veure que els seus comentaris em semblaven una desconsideració cap al seu company de taula. També li vaig recalcar que aquella actitud em semblava immadura i que ell no acceptava la seva part de responsabilitat. Uns quants em van exigir encara més fermesa contra els que no fan res, o es passen per alt les normes, com la del mòbil o els retards. Jo els vaig respondre que a vegades cedia una mica per no empitjorar el clima de la classe, sempre amb l’esperança que de seguida reconduïren la seva actitud. Els vaig deixar clar que no tenia cap problema a aplicar les normes de manera estricta, però que vigilaren perquè fins i tot els que m’ho demanaven també les infringien cada dia diverses vegades.

Tot plegat em va dur a una curiosa conclusió. D’una banda s’enfaden molt quan els imposes normes, i de l’altra te les exigeixen. És a dir, que si no els fas de policia no pensen complir perquè tenen interioritzat que tot, tot, tot és responsabilitat meua, no pas seua. Jo els vaig recomanar que, davant d’una adversitat, és molt important sobreposar-se i buscar solucions en comptes d’assenyalar culpables, plegat de braços.




DESPRÉS DE VEURE ELS SEGÜENTS VÍDEOS, INDIQUEU QUINS SÓN ELS VALORS QUE TRANSMETEN I SI HEU OBSERVAT CASOS SEMBLANTS EN EL VOSTRE ENTORN:



  

1. ASSETJAMENT O BULLING

  • VEIEU el següent vídeo i després expliqueu què heu entés del que passa.
  • Poseu-li un títol i una nota de 0 a 10
  • Penseu que acaba bé? Què us ha agradat més i menys?
  • Qui són els protagonistes? 
  • Quines conductes heu observat?
  • Quin es emocions hi ha implicades?
  • CONTESTA EL QÜESTIONARI DE LA PÀG. 6



2. ALIMENTACIÓ SALUDABLE
  

Anota cinco costumbres alimenticias que consideres saludables y cinco que no respondan a este criterio. Después, pon en común tus respuestas con las de tuscompañeros y, entre todos, haced una tabla única con los diez comportamientosque consideréis más saludables y los diez menos saludables.
  • Es saludable (comer, beber…) /  No es saludable (comer, beber…)1.                                                     1.
    2.                                                     2.
    3.                                                     3.
    4.                                                     4.
    5.                                                     5.

Desde hace unos años se oye hablar constantemente de fast food o comida rápida. Hay quienes son “adictos” a esta clase de comida y quienes la consideran peligrosa.
 

  • Consulta en la web de l'OMS (Organització Mundial de la Salut) els consells per mantenir una alimentació saludable. Tu els segueixes?
  • Quins dels teus hàbits limentaris són saludables i quins no?
  • Quin riscos tens si no t'alimentes convenientment? 
  • Què pots fer per millorar els teus hàbits alimentaris?
  • Feu una llista de la compra amb aliments saludables.
  • Escriviu una recepta que us agrade amb aliments saludables i la portem en la pròxima tutoria per saborejar-la.


3. HIGIENE I SALUT 

"La salut no ho és tot però sense ella la resta no és res"
                                                                                 Schopenhauer 

Mireu la següent presentació i comenteu si seguiu totes les indicacions per mantenir una bona higiene personal i aconseguir ser més saludable i agradable per a tots:
 Hàbits d'higiene 
  • Quin riscos tens si no practiques una bona higiene personal? 
  • Què pots fer per millorar la teua higiene?
  •  
4. VIOLÈNCIA DE GÈNERE

La sociòloga Carmen Ruíz Repullo, utilitza el conte de Pepa i Pepe per a mostrar de quina manera les i els adolescents accedeixen al perillós cercle de la violència de gènere:







PROJECTE ENLLAÇATS:
  • PROPOSEM QUÈ ENS AGRADARIA APRENDRE I QUÈ PODEM ENSENYAR ALS COMPANYS A PARTIR DE COSES QUÈ SABEM FER ( JUGAR A FUTBOL O A PING-PONG, TREBALLAR AMB L'ORDINADOR, FER AMICS,  ESCRIURE O DIBUIXAR MILLOR, FER RESUMS, PREPARAR UN EXAMEN, ORGANITZAR-NOS PER APROFITAR EL TEMPS, CANTAR, ANGLÉS, VALENCIÀ, MÚSICA, ETC.)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada